Ads Top

Professor Jean-Pierre Kruth krijgt belangrijke Amerikaanse prijs voor onderzoek 3D-printing

Professor Jean-Pierre Kruth van de Afdeling Productietechnieken, Machinebouw en Automatisering (PMA) van de Universiteit Leuven werd begin november bekroond met de 2015 BowerScience Award, toegekend door The FranklinInstitute. De Bower Award is één van de financieel best bedeelde Amerikaanse wetenschappelijke onderscheidingen, met een lange traditie en een zeer grote weerklank.

De onderscheiding viel professor Kruth te beurt voor zijn werk rond additive manufacturing – AM, in de volksmond 3D-printing. Dat is een productiemethode waarbij een bepaald materiaal laagje per laagje tot een voorwerp wordt opgebouwd, met gebruik van lasers.

“Ik wist wel dat ik genomineerd was voor die prijs, maar de toekenning verraste me toch wel”, zegt professor Kruth enthousiast. “Ik heb opgevangen dat de deliberatie niet veel tijd in beslag genomen heeft, en dat men het dus snel eens was over de toekenning. Dat is goed om horen."

“Er is nog erg veel terrein te verkennen in de sfeer van AM. Dat is ook niet zo verbazend. Smelten, boren, frezen, dat doen we al honderden jaren. Maar produceren met AM bestaat nog maar ongeveer 25 jaar. Hoe die groei eruit zou kunnen zien? Ik denk aan betere kwaliteit van het eindproduct, gladdere oppervlakken, fijnere structuren. Of aan betere mechanische eigenschappen, bijvoorbeeld meer slijtweerstand.”

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.