Ads Top

3D-geprinte mannequin van Tom Dumoulin in windtunnel moet seconden winst opleveren

Tom Dumoulin gaat de grote tijdrit in de Tour de France op vrijdag 15 juli rijden in een nieuw pak, ontwikkeld door Team Giant-Alpecin en de TU Delft. De universiteit gebruikte bij het onderzoek naar de aerodynamica van het tijdritpak een bijzondere methode: het lichaam van Dumoulin werd eerst gescand en op basis daarvan werd er een 3D-mannequin van hem geprint. De luchtweerstand van deze mannequin, met steeds verschillende pakken aan, werd vervolgens in de Delftse windtunnel doorgemeten en geoptimaliseerd.

Een (nog) betere aerodynamica is een van de punten waar nog winst is te boeken voor professionele wielrenners. Dat zit hem deels in de houding van de renner op de fiets maar ook een nóg beter gestroomlijnd outfit kan hierbij helpen.Reden voor Team Giant-Alpecin om zich samen met wetenschappers van de TU Delft te richten op een verbeterd wielrenpak. ‘Bij wielrennen - en met name in de tijdrit - draait het om seconden, zelfs wanneer een sneller pak maar een kleine tijdwinst kan opleveren kan het een groot verschil maken’, zegt Tom Dumoulin. Het verschil tussen Tom Dumoulin en de nummer twee in de proloog van de Giro d’Italia betrof immers slechts 22-duizendste van een seconde.

Wetenschappelijk gezien zou je een renner het liefst onbeperkt beschikbaar hebben om hem uitgebreide windtunneltesten te laten doen en specifiek voor hem het ideale pak te maken. Maar je kunt een professionele renner niet wekenlang in een windtunnel zetten. Het idee dat vervolgens aan de TU Delft werd geboren, was om niet de renner zelf, in dit geval Tom Dumoulin, maar een mannequin met de precieze fysieke maten van Dumoulin te gebruiken in de windtunnel.
Een nog belangrijker voordeel van het gebruik van een mannequin in de windtunnel: deze zit perfect stil, waardoor de metingen van de luchtstromingen rond het lichaam veel nauwkeuriger en sneller kunnen worden uitgevoerd. 

Het project is gericht op het tijdritoutfit voor Tom Dumoulin, een van de beste tijdrijders ter wereld. Het nieuwe, verbeterde, outfit wordt gebruikt in de grote tijdrit van vrijdag 15 juli in de Tour de France. ‘Om het pak meer aerodynamisch te maken zijn verschillende stappen doorlopen. Eerst is het lichaam van Dumoulin nauwkeurig gescand. Daarna is op basis van die gegevens een precieze mannequin op ware grootte 3D geprint. Met deze mannequin zijn vervolgens de metingen met verschillende pakken en materialen gedaan in de windtunnel van de TU Delft’, legt dr. Daan Bregman van het Sports Engineering Institute van de TU Delft uit.  

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.