thyssenkrupp zet in op 3D-printing
Technologieconcern thyssenkrupp heeft onlangs haar TechCenter Additive Manufacturing in Mülheim an der Ruhr (Duitsland) geopend. Hier kan het bedrijf in één digitale procesgang, door middel van 3D-printing, plastic en metalen producten produceren, ongeacht de batch-grootte. Door haar expertise te combineren met die van haar onderzoekspartners wil thyssenkrupp haar belangrijkste markten, waaronder engineering, luchtvaart, scheepsbouw en automotive, een belangrijk concurrentievoordeel meegeven.
Vooralsnog zet thyssenkrupp een klein team in, dat één printer ter beschikking heeft voor metalen en één voor plastic producten. Beide printers gebruiken de zogeheten laser sintering-techniek om een poeder laag na laag aan te brengen en te doen smelten en het vervolgens tot een vast product te laten stollen. De engineers die het product vervaardigen, hebben alleen een CAD-bestand nodig met een 3D-ontwerp van het gewenste onderdeel. Het product kan vervolgens in één digitale procesgang gefabriceerd worden. De conventionele machine- en werktuigbouwkundige processen zijn daarmee overbodig geworden.
thyssenkrupp zet 3D-printing nu al in om complexe onderdelen te vervaardigen die sterker en lichter zijn dan hun equivalenten die volgens de traditionele methodes geproduceerd zijn. De interdisciplinaire projectgroep ‘additive manufacturing', die thyssenkrupp begin 2015 in het leven heeft geroepen, heeft al een groot aantal mogelijke toepassingen in kaart gebracht en heeft patenten aangevraagd op een aantal onderdelen die het door middel van 3D-printing kan fabriceren. De eerste resultaten zijn zeer positief: de expertise die het team inmiddels opgedaan heeft op het gebied van onderdelenontwerp, materiaalkeuze en procesontwikkeling heeft al een groot aantal verbeteringen en nuttige toevoegingen opgeleverd.
Vooralsnog zet thyssenkrupp een klein team in, dat één printer ter beschikking heeft voor metalen en één voor plastic producten. Beide printers gebruiken de zogeheten laser sintering-techniek om een poeder laag na laag aan te brengen en te doen smelten en het vervolgens tot een vast product te laten stollen. De engineers die het product vervaardigen, hebben alleen een CAD-bestand nodig met een 3D-ontwerp van het gewenste onderdeel. Het product kan vervolgens in één digitale procesgang gefabriceerd worden. De conventionele machine- en werktuigbouwkundige processen zijn daarmee overbodig geworden.
thyssenkrupp zet 3D-printing nu al in om complexe onderdelen te vervaardigen die sterker en lichter zijn dan hun equivalenten die volgens de traditionele methodes geproduceerd zijn. De interdisciplinaire projectgroep ‘additive manufacturing', die thyssenkrupp begin 2015 in het leven heeft geroepen, heeft al een groot aantal mogelijke toepassingen in kaart gebracht en heeft patenten aangevraagd op een aantal onderdelen die het door middel van 3D-printing kan fabriceren. De eerste resultaten zijn zeer positief: de expertise die het team inmiddels opgedaan heeft op het gebied van onderdelenontwerp, materiaalkeuze en procesontwikkeling heeft al een groot aantal verbeteringen en nuttige toevoegingen opgeleverd.
Geen opmerkingen: