Ads Top

Minder dan twee op de vijf Nederlanders kent opties duurzaam printen

Slechts 37 procent van de Nederlandse werknemers is bekend met de duurzaamheidsinstellingen van printers op zijn of haar werk. Een op de drie schaamt zich wel eens voor het printen van grote documenten, maar weet dus niet hoe printen duurzamer kan met bijvoorbeeld de eco-stand of door dubbelzijdig te printen.

Dit blijkt uit onderzoek van De Printgroep, de grootste onafhankelijke distributeur van printoplossingen in de Benelux, onder ruim 1.000 werkende Nederlanders die weleens printen op hun werk. De helft (51%) van de werkenden vindt bovendien dat de directie niet helder communiceert over de duurzaamheidsdoelstellingen van de organisatie.

Om aandacht te geven aan duurzaam printen en de eigen CO2-uitstoot die daarbij vrijkomt verder te compenseren, heeft De Printgroep in samenwerking met Trees for All het Maatschappelijk Verantwoord Printen (MVP)-bos geplant. In natuurgebied het Groene Woud in Liempde worden meer dan 2.500 bomen geplant. De organisatie is al lange tijd bezig met het verkleinen van de uitstoot, onder andere door apparaten niet direct bij het einde van de economische levensduur te vervangen door nieuwe. In plaats daarvan wordt de volledige technische levensduur van de apparaten benut. Deze aanpak van De Printgroep zorgt voor meer dan een halvering van de ecologische voetafdruk. Met de aanplant van het bos maakt De Printgroep printen volledig CO2-neutraal.

----
ACM focust in 2023 op energie en verduurzaming


De Autoriteit Consument & Markt (ACM) focust dit jaar in het bijzonder op de energiemarkt. Dat betekent: strenger toezicht op energiebedrijven. Ook gaat de ACM meer marktgegevens publiceren om de energiemarkt transparanter te maken. Daarnaast richt de ACM haar toezicht op de digitale economie en de verduurzaming van de economie. Dat staat in de Focus Werkzaamheden van de ACM voor 2023.
 
De ACM vindt het belangrijk om met haar toezicht te helpen de energietransitie te versnellen, maar ook om te voorkomen dat met name kwetsbare consumenten in de problemen komen door grote schokken in de energiemarkt. Daarom scherpt de ACM het toezicht op energieleveranciers aan.
 
Om de energietransitie te versnellen, gaat de ACM stimuleren dat energiebedrijven het elektriciteitsnet slimmer benutten. Ook komen er nieuwe richtlijnen om beter zicht te houden op de investeringsplannen van energienetbeheerders.

Om bij te dragen aan een duurzamere economie, focust de ACM op het voorkomen van vage en misleidende informatie over de duurzaamheid van artikelen of diensten die consumenten op het verkeerde been zet. De ACM dringt bij de wetgever aan op betere regels voor keurmerken. En de ACM helpt bedrijven die willen samenwerken om duurzame doelen te bereiken om binnen de wettelijke kaders te blijven.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.