TNO ontwikkelt standaarden voor Papierloos Transport
In opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft TNO de eerste versie opgeleverd van standaarden voor papierloos transport. Deze standaarden maken het mogelijk om digitaal transportopdrachten, vrachtbrieven en facturen uit te wisselen tussen verladers, vervoerders en logistieke dienstverleners. Naast kostenbesparingen levert dit naar verwachting een grote verbetering op in de betrouwbaarheid van het transport.
Verbeterde informatie-uitwisseling in de logistieke keten is een belangrijk onderdeel van het topsectorbeleid in de logistieke sector. De inzet van TLN is gericht om het topsectorenbeleid te vertalen naar concreet en merkbaar voordeel voor het bedrijfsleven. Het vervangen van papieren transportopdrachten, vrachtbrieven en facturen past in die ambitie. Op dit moment zijn dit zaken die veelal nog op papier, telefonisch of per fax uitgewisseld worden, met alle kosten van dien. De administratieve lasten per vrachtbrief bedragen ca. 5 euro per vrachtwagen. Eerder onderzoek van TNO toonde bovendien aan dat in ca. 5% van de leveringen er leverdiscrepanties zijn (verkeerde tijd of locatie, extra leverpoging). Dat alles leidt tot een stijging van ca. 400% van de transportkosten. Betere informatievoorziening draagt bij aan het terugdringen van deze kosten.
Om te komen tot een eerste set standaarden is gekozen voor de TNO Pressure Cooker-methode. Dit is een manier om, gegeven een vaste scope en een vast tijdsbestek snel te komen tot een eerste versie van een standaard. Eerder werd deze methode o.a. ingezet voor de afvalbranche en in de maritieme sector. Tijdens een pressure cooker-bijeenkomst, die doorgaans één week duurt, komen stakeholders uit de sector bijeen om onder begeleiding van TNO tot overeenstemming te komen over de inhoud van de standaard. TNO zorgt vervolgens voor de technische uitwerking, die ter review aan de deelnemers wordt aangeboden. Voor Papierloos Transport waren de deelnemers afkomstig o.a. vervoerders, dienstverleners en leveranciers van IT-oplossingen. Het resultaat wordt nu geïmplementeerd door enkele pilot-gebruikers, die naar verwachting begin 2014 'live' gaan met de ontwikkelde standaarden.
De ontwikkeling van Papierloos Transport maakt deel uit van de bredere ontwikkeling van een Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP). Het NLIP omvat standaarden en digitale infrastructuren voor het verbeteren van de informatie-uitwisseling in de logistieke sector. Ook de standaarden voor Papierloos Transport zullen op termijn door het NLIP beheerd gaan worden. Specifiek ontwikkelt Beurtvaartadres (de uitgever van papierenvrachtbrieven) een platform voor de digitale uitwisseling van vrachtbrieven. Dit platform, TransFollow, maakt het mogelijk om digitale vrachtbrieven op een neutrale plek onder te brengen. Ook ondersteunt het platform functionaliteit om vrachtbrieven digitaal te ondertekenen.
Verbeterde informatie-uitwisseling in de logistieke keten is een belangrijk onderdeel van het topsectorbeleid in de logistieke sector. De inzet van TLN is gericht om het topsectorenbeleid te vertalen naar concreet en merkbaar voordeel voor het bedrijfsleven. Het vervangen van papieren transportopdrachten, vrachtbrieven en facturen past in die ambitie. Op dit moment zijn dit zaken die veelal nog op papier, telefonisch of per fax uitgewisseld worden, met alle kosten van dien. De administratieve lasten per vrachtbrief bedragen ca. 5 euro per vrachtwagen. Eerder onderzoek van TNO toonde bovendien aan dat in ca. 5% van de leveringen er leverdiscrepanties zijn (verkeerde tijd of locatie, extra leverpoging). Dat alles leidt tot een stijging van ca. 400% van de transportkosten. Betere informatievoorziening draagt bij aan het terugdringen van deze kosten.
Om te komen tot een eerste set standaarden is gekozen voor de TNO Pressure Cooker-methode. Dit is een manier om, gegeven een vaste scope en een vast tijdsbestek snel te komen tot een eerste versie van een standaard. Eerder werd deze methode o.a. ingezet voor de afvalbranche en in de maritieme sector. Tijdens een pressure cooker-bijeenkomst, die doorgaans één week duurt, komen stakeholders uit de sector bijeen om onder begeleiding van TNO tot overeenstemming te komen over de inhoud van de standaard. TNO zorgt vervolgens voor de technische uitwerking, die ter review aan de deelnemers wordt aangeboden. Voor Papierloos Transport waren de deelnemers afkomstig o.a. vervoerders, dienstverleners en leveranciers van IT-oplossingen. Het resultaat wordt nu geïmplementeerd door enkele pilot-gebruikers, die naar verwachting begin 2014 'live' gaan met de ontwikkelde standaarden.
De ontwikkeling van Papierloos Transport maakt deel uit van de bredere ontwikkeling van een Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP). Het NLIP omvat standaarden en digitale infrastructuren voor het verbeteren van de informatie-uitwisseling in de logistieke sector. Ook de standaarden voor Papierloos Transport zullen op termijn door het NLIP beheerd gaan worden. Specifiek ontwikkelt Beurtvaartadres (de uitgever van papierenvrachtbrieven) een platform voor de digitale uitwisseling van vrachtbrieven. Dit platform, TransFollow, maakt het mogelijk om digitale vrachtbrieven op een neutrale plek onder te brengen. Ook ondersteunt het platform functionaliteit om vrachtbrieven digitaal te ondertekenen.
Geen opmerkingen: